Vragen? Bel ons +32 9 227 79 31
Naar de startpagina

In gesprek met... Volckaert-Soetens

De tijd dat een perswinkel enkel kranten en magazines verkocht is al lang verleden tijd. Enerzijds door de veranderde maatschappij maar, en misschien wel vooral, doordat media minder inzetten op de losse verkoop van die kranten en magazines. Diversificatie in het aanbod moet ervoor zorgen dat deze winkels kunnen blijven bestaan. Maar ook groothandels die dranken, rookwaren en andere verkoopartikelen verdelen, beseffen dat maar al te goed. Volckaert-Soetens uit Oordegem is zo een familiale groothandel. Ook zij zien een evolutie in de sector van de perswinkels. Niet alleen in wat de verkoop van de producten betreft maar ook in de manier van aankopen. Wij gingen in gesprek met Peter Becaus, zaakvoerder en Gerry Rogiers algemeen verantwoordelijke bij Volckaert-Soetens.
Volckaert-Soetens is een familiale groothandel die al meer dan 60 jaar producten levert aan perswinkels, kleine detailhandels, nachtwinkels en tankstations.

Het gaat om snoepgoed, dranken, sterke dranken, rookwaren, postzegels, lijnkaarten en zelfs frigo's. Al meer dan 10 jaar hebben ze ook een Cash & Carry waar handelaars hun producten kunnen ophalen en kennis kunnen maken met het nieuwe assortiment.

Wie is Volckaert-Soetens en wat doen jullie juist?

Volckaert-Soetens: "Wij zijn een familiale groothandel die al meer dan 60 jaar bestaat. Wij leveren rookwaren, dranken, lijnkaarten, confiserie, postzegels en frigo's aan perswinkels maar ook aan tankstations, kleine detailwinkels en nachtwinkels.
Met onze verhuis 3 jaar geleden naar Oordegem en het samenbrengen van de groothandel en Cash & Carry op dezelfde locatie, hebben we voor een optimalisatie gezorgd van zowel de leveringen naar onze klanten als de afhalingen in onze shop."

Jullie leveren ook aan perswinkels wat een heel specifieke niche is.

Volckaert-Soetens: "Een perswinkel is in geen opzicht te vergelijken met andere winkels maar door de jaren heen hebben we heel wat ervaring opgedaan en kunnen we stellen dat we gespecialiseerd zijn in het leveren van producten aan perswinkels.
Wij zijn een familiebedrijf en die waarden dragen we ook uit. Wij zijn niet de grootste speler op de markt, maar dat hoeft niet. Dit zorgt er net voor dat wij heel dicht bij onze klanten staan en hen goed mee kunnen opvolgen."

Op welke manier kan je stellen dat jullie gespecialiseerd zijn in het bedienen van perswinkels?

Volckaert-Soetens: "Wij kennen onze klanten en de markt. De uitbater van een perswinkel is vaak een kleine zelfstandige en bij die mensen voelen wij ons heel goed. We leveren niet aan grote winkelketens, maar we willen wel groeien. Een nominatie bij de Trends Gazellen 2022 geeft aan dat we op de goede weg zijn. Zo werken we momenteel verder aan een nationale uitbreiding. In Vlaanderen zijn we al heel actief maar nu willen we ook in Wallonië verder groeien. Maar rustig aan zodat we onszelf niet voorbijlopen. Onze service is heiig en die willen we kost wat kunnen blijven aanbieden.
Als een klant ons belt, dan weten wij over wie het gaat en kennen we in de meeste gevallen oook de winkel waarover het gaat. Op die manier kunnen wij onze klant ook bijstaan bij hun bestelling. Onze sales mensen op de baan kennen hun vak en dat van de perswinkel.
Zij zullen niet zomaar onze spullen aan de man brengen maar ook echt mee nadenken wat kan werken en wat niet.

Wat maakt een perswinkel zo anders dan andere winkels?

Volckaert-Soetens: "Een perswinkel is een winkel waar je als klant langsgaat voor een heel specifieke aankoop. Je gaat om een krant, een wenskaart of een pakketje. Die aankoop gaat vaak gepaard met een impulsaankoop zoals snoep of een drankje. Wij zien het als onze taak om deze winkels te begeleiden bij hun bestellingen en mee in te spelen op trends die spelen. Dat doen we al jaren.
De perswinkels is een vertrouwde omgeving voor heel wat mensen, veel meer dan een tankstation of nachtwinkel, en net dat is één van dé belangrijkste aspecten die een perswinkel definiëren. Perswinkels blijven een belangrijke sociale en maatschappelijke rol vervullen."

Zien jullie een evolutie in producten die jullie moeten leveren?

Volckaert-Soetens: "Niet zozeer in de producten maar wel in de manier van bestellen. Zoals iedereen weet staan de marges die een perswinkel verdient op wat verkocht wordt onder druk. De prijzen worden duurder en dus moet de uitbater meer investeren voor hetzelfde assortiment. Wij proberen hen daarin tegemoet te komen door hen de kans te bieden verschillende bestellingen te plaatsen per week. Zo moeten ze minder grote bestellingen plaatsen en verlagen ze het risico dat ze met overschot zouden zitten. Voor ons is dat een serieuze afweging want het moet wel rendabel blijven natuurlijk, maar die flexibiliteit en service willen wij onze klanten kunnen blijven aanbieden."

Is dat ook een van de redenen waarom het Cash & Carry systeem is ontwikkeld?

Volckaert-Soetens: "Absoluut. Dit sluit aan bij deze flexibiliteit naar onze klanten toe. Zo zijn er klanten die één keer per week een levering laten doen en die één keer per week hun bestelling komen ophalen in onze Cash Carry. Terzelfdertijd kunnen zij dan kiezen uit ons uitgebreid en veelal nieuw assortiment snoep, drank en rookwarenbenodigheden die hier beschikbaar zijn. Dit kan zelfs op zaterdag."

Jullie verkopen al meer dan 60 jaar. Is er vandaag meer vraag naar bepaalde producten of net minder?

Volckaert-Soetens: "Het verhaal van snoep en drank is vandaag bij ons in stijgende lijn. Rookwaren hangen meer af van de trends op de markt. Hier is wel een opvallende evolutie. Tabakswaren worden steeds duurder, zo werden recent de accijnzen nog verhoogd.
Daarom is de consument meer geneigd om een big pack te kopen omdat dat in verhouding goedkoper is, maar dit kan nadelig zijn voor de verkoper omdat daar soms minder winstmarge op zit. Het is aan de verkoper om hier een correcte afweging te maken binnen het bestaande assortiment.



We merken bij onze klanten dat dit een vraag is die sterk speelt vandaag. diversificatie blijft de tip die we onze klanten kunnen meegeven, omdat de drie pijlers lotto, tabak en pers steeds meer onder druk komen te staan. Een vierde pijler kan voor die noodzakelijke extra verkoop zorgen.

Wij helpen onze klanten ook bij die diversificatie door in te spelen op vraag en aanbod. Lig je bijvoorbeeld dicht bij een school of station, dan is een aanvullend assortiment snoep en dranken altijd een aanrader."

Hoe groot is het aandeel perswinkels in jullie klantenbestand en hoe zie je dat aandeel evoluren?

Volckaert-Soetens: "Dat aandeel is vrij groot. 60 tot 65 procent van onze winkelpunten is een perswinkel. 35 procent zijn nachtwinkels en daarna heb je andere winkels als tankstations. Deze verhouding zal de komende jaren dezelfde blijven. Willen we dat zo houden, dan moeten wij wel uitbreiden en nationaal gaan kijken. Iedereen weet dat wanneer een perswinkel stopt, het erg moeilijk is een overnemer te vinden. Door onze interne groei kunnen we stabiel blijven. Doen we dat niet, dan zou dat aandeel dalen.

Technologie staat niet stil en ook jullie springen mee op de kar van de apps. Hoe moet ik me dat voorstellen?

Volckaert-Soetens: "Vandaag kan je er niet omheen, je moet mee met de technologie. Momenteel hebben we een al een online bestelplatform waar onze klanten eenvoudig en snel hun bestelling kunnen plaatsen. Dat loopt erg vlot en daarom gaan we nu nog een stapje verder en zijn we in de laatste fase van de ontwikkeling van onze bestelapp. Zo kunnen klanten snel en eenvoudig een bestelling plaatsen met hun smartphone." 

Tot slot, jullie organiseren binnenkort een beurs? 

Volckaert-Soetens: "Op 16 en 17 mei organiseren wij in de Cash & Carry een beurs met meer dan 35 fabrikanten. De ideale kans voor alle klanten om ons te leren kennen en onze producten van dichtbij te zien. Maar ook om kennis te maken met de fabrikanten. Op maandag is iedereen welkom tussen 12 en 20 uur en op dinsdag van 10 tot 18 uur. We vragen wel om je in te schrijven omdat we ook een hapje en een drankje voorzien. Inschrijven kan via volgende link: http://www.cabvs.be/nl/registratie ."