Wat maakt een perswinkel zo anders dan andere winkels?
Volckaert-Soetens: "Een perswinkel is een winkel waar je als klant langsgaat voor een heel specifieke aankoop. Je gaat om een krant, een wenskaart of een pakketje. Die aankoop gaat vaak gepaard met een impulsaankoop zoals snoep of een drankje. Wij zien het als onze taak om deze winkels te begeleiden bij hun bestellingen en mee in te spelen op trends die spelen. Dat doen we al jaren.
De perswinkels is een vertrouwde omgeving voor heel wat mensen, veel meer dan een tankstation of nachtwinkel, en net dat is één van dé belangrijkste aspecten die een perswinkel definiëren. Perswinkels blijven een belangrijke sociale en maatschappelijke rol vervullen."
Zien jullie een evolutie in producten die jullie moeten leveren?
Volckaert-Soetens: "Niet zozeer in de producten maar wel in de manier van bestellen. Zoals iedereen weet staan de marges die een perswinkel verdient op wat verkocht wordt onder druk. De prijzen worden duurder en dus moet de uitbater meer investeren voor hetzelfde assortiment. Wij proberen hen daarin tegemoet te komen door hen de kans te bieden verschillende bestellingen te plaatsen per week. Zo moeten ze minder grote bestellingen plaatsen en verlagen ze het risico dat ze met overschot zouden zitten. Voor ons is dat een serieuze afweging want het moet wel rendabel blijven natuurlijk, maar die flexibiliteit en service willen wij onze klanten kunnen blijven aanbieden."
Is dat ook een van de redenen waarom het Cash & Carry systeem is ontwikkeld?
Volckaert-Soetens: "Absoluut. Dit sluit aan bij deze flexibiliteit naar onze klanten toe. Zo zijn er klanten die één keer per week een levering laten doen en die één keer per week hun bestelling komen ophalen in onze Cash Carry. Terzelfdertijd kunnen zij dan kiezen uit ons uitgebreid en veelal nieuw assortiment snoep, drank en rookwarenbenodigheden die hier beschikbaar zijn. Dit kan zelfs op zaterdag."
Jullie verkopen al meer dan 60 jaar. Is er vandaag meer vraag naar bepaalde producten of net minder?
Volckaert-Soetens: "Het verhaal van snoep en drank is vandaag bij ons in stijgende lijn. Rookwaren hangen meer af van de trends op de markt. Hier is wel een opvallende evolutie. Tabakswaren worden steeds duurder, zo werden recent de accijnzen nog verhoogd.
Daarom is de consument meer geneigd om een big pack te kopen omdat dat in verhouding goedkoper is, maar dit kan nadelig zijn voor de verkoper omdat daar soms minder winstmarge op zit. Het is aan de verkoper om hier een correcte afweging te maken binnen het bestaande assortiment.